بیتکوین اولین نوع پول دیجیتال غیرمتمرکز در شبکه بلاکچین است.بدین معنی که زیر نظر هیچ دولت یا بانکی نیست و کنترل کنندگان آن دارندگان آن هستند.بیتکوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد (یا افرادی) با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به جهان عرضه شد.

بیتکوین چگونه تولید میشود؟ بیتکوین توسط معدنچیان (ماینر) های بیتکوین تولید میشود که با استفاده از سخت افزار های خاصی معاملات بیتکوین بین افراد داخل شبکه بلاکچین را تایید میکنند و با هر معامله بیتکوین و تایید آن مقداری بیتکوین تولید میشود.با گذشت زمان قابلیت استخراج بیتکویت سخت تر و سخت تر میشود و به مرور زمان تعداد کمتری بیتکوین تولید میشودو تعداد بیتکوین های قابل استخراج محدود خواهد بود (عرضه محدود مانند طلا) بطوری که در تئوری تعداد کل بیتکوین های قابل تولید در جهان در آینده بیشتر از ۲۱ میلیون عدد نخواهد بود. 

بیتکوین چگونه معامله میشود؟ 

بیتکوین بصورت رمزنگاری شده و از فرد به فرد منتقل میشود و افراد آن را از یکدیگر خریداری میکنندو در کیف پول خود در حافظه موبایل یا یو اس بی یا اکسچنج انلاین نگهداری میکنند.

آیا خرید و فروش بیتکوین قانونی است؟ در بسیاری از کشورها من جمله ایران باوجود نظر مثبت در مورد بیتکوین،  هنوز قوانینی در این مورد وجود ندارد اما خرید و فروش آن در اکسچنج های دنیا بصورت گسترده در حال انجام است وحتی دربسیاری کشورها در اروپا و آمریکا و آسیا خودپردازهای بیتکوین بصورت گسترده وجود دارد و ازین رو منعی برای آن وجود ندارد.